Bahagian Penilaian

Carta Organisasi

Fungsi

Fungsi utama Bahagian Penilaian melibatkan aspek-aspek perkadaran keseluruhannya iaitu cukai tempatan yang dikenakan ke atas

Aktiviti

• Mengkaji semula aspek-aspek perkadaran keseluruhannya meliputi cukai tempatan yang dikenakan ke atas pemilian harta berkadar bagi membiayai kos-kos perkhidmatan Pihak Berkuasa Tempatan.
• Perwartaan notis-notis Senarai Penilaian, Perintah Kadar dan Perubahan kepada Senarai Penilaian bagi PBT.
• Pemeriksaan dan pengesahan senarai harta Kerajaan Negeri dan Persekutuan untuk tujuan tuntutan caruman membantu kadar.
• Pemprosesan cadangan perluasan / pewujudan kawasan perkadaran PBT.
• Pemprosesan cadangan penilaian semula hartanah berkadar PBT.
• Penyemakan cadangan perlantikan ejen memungut taksiran, cadangan pengenaan taksiran, yang berkaitan dengan cukai kadaran.
• Pelaksanaan tugas-tugas yang berkaitan dengan penyerahan dan perletakan hak (vesting of lands) serta pembatalan hak tanah Kerajaan bagi PBT.

Direktori

Kementerian Kerajaan Tempatan Dan Perumahan,
Tingkat 5,
Wisma Innoprise,
Jalan Sulaman,Teluk Likas,
88817 Kota Kinabalu.
No Telefon : 088-428909
No. Faks : 088-383173

...
Pegawai Penilaian
Farah Zatul Mohd Dandan
farahzatul.dandan@sabah.gov.my
...
Penolong Pegawai Penilaian
Catharina Gregory
catharina.gregory@sabah.gov.my
...
Penolong Pegawai Penilaian
Cyril Masuil
cyril.masuil@sabah.gov.my
...
Penolong Pegawai Penilaian
Erliza binti Jamal
-

Hak Cipta Terpelihara © 2020 Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan.


PENAFIAN: Pentadbir dan operator laman web ini tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kerugian atau kerosakan yang dialami kerana
menggunakan sebarang maklumat yang terdapat di dalam laman web ini.


Dikemaskini Pada : 08/09/2020